Azi servim cafea turceasca si arome exotice

Turkish Coffee @ kafe.depdep.org

Expansiunea Imperiului Otoman a adus produse noi, importate din Lumea Noua, trecand prin Occident. Cafeaua si tututunul, au ajuns astfel in casele turcilor si au fost imbratisate imediat, jucand un rol important in stilul de viata si in cultura otomana. Femeile socializau unele cu altele, oferindu-si cafea si dulciuri. Barbatii socializau in cafenele, band cafea si discutand despre politica ori jucand jocuri de noroc. Denumirea turceasca pentru cafea ori cafenea este kahve and kahvehane
Turcii au o mandrie aparte in ce priveste prepararea cafelei.Originalitatea consta nu intr-un anme sortiment de cafea ci in tehnica folosita pentru obtinerea ei. Se face din cafea proaspat macinata, foarte fin si si fierbe in ibrice de alama. Odata cu apa rece care se pune la fiert, se pune si cantitatea necesara de zahar. Astfel, cafeaua este servita la final pur si simplu, in cesti, fara a mai fi necesare linguritele. Modul de a pune cafeaua la fiert cu apa rece, este unul dintre secretele cafelei turceseti. Aceasta e un fel de sirop care are un punct de fierbere mai inalt decat apa simpla. In plus apa rece, necesita un timp ceva mai lung in care boabele proaspat macinate sa stea mai mult in apa fierbinte si sa extraga o cantitate mai mare de cofeina. La final se adauga o mirodenie, cardamom, pentru un plus de savoare. In partea Mediteraneeana a Turciei, in cafeaua care fierbe, se adauga cateva boabe de fistic. Cafeaua turceasca se bea foarte fierbinte si este servita uneori cu un pahar de apa alaturi, pentru ca invitatul sa isi poata clati gura si sa isi improspateze savoarea lichidului negru. In Turcia, exista patru grade in ce priveste concentratia de dulce al cafelei. Unei cafele fara zahar i se spune sade . Cafelei putin indulcita, o jumatate de lingurita la o ceasca i se spuse az şekerl, unei cafele indulcita medium, cu o lingurita de zahar la o ceasca denumirea turceasca este orta şekerli iar pentru o cafea mai dulce de atat, cu mai mult zahar i se spune çok şekerli. O cafea bine preparata are o spuma, caimac, köpük, subtire si a obtine asta e o adevarata arta.
Atat de indragita, cafeaua a intrat in traditiiile turcesti de nunta. Inainte de nunta, vizita la familia tinerei fete este intotdeauna insotita de o cafea. Dupa placerea cu care este acceptata si bauta aceasta cafea se vede felul in care tanara va fi acceptata in noua familie. Uneori, in cafeaua invitatilor se pune ceva mai mult zahar sau sare, pentru a descrie temperamentul tinerei mirese.
Bineinteles ca, si in Turcia, zatul ramas dupa consumul cafelei era utilizat pentru ghicitul norocului kahve falı , operatiune tratata mai in gluma, mai in serios.
Placerea turcilor de a consuma cafea si spiritul lor comercial a avut ca efect deschidere primelor cafenele, inca de prin anii 1400. Asezaminte indragite, dedicate exclusiv barbatilor care se intalneau aici pentru discutii ori pentru jocuri de noroc. Ele au fost atat de apreciate incat numarul cafenelelor devenise impresionant. Au existat chiar tentative de le interzice insa asta ar fi privat statul otoman de niste sume consderabile provenite din taxe si impozite. Asa ca ele au ramas pana in ziua de azi intrand in traditia si cultura turca.

Turkish cafe

Posted on 24/03/2013, in Povestiri. Bookmark the permalink. 30 comentarii.

  1. teşekkurler!🙂
    ai şi sugiuc? acuşi vin!

  2. 🙂 sugiuc la cafea? Uite, Cami. Pentru tine fac o recomandare speciala cu un filmulet ledat de o poveste si o cafea.

    • păi nu spuneai că aducem şi dulciuri? sau numai tutun?😀
      eu sunt mare fan al dulciurilor lor, să ştii.

      • asa am spus. Dulciurilor li se spune ”şekerleme”. Vine de la zahar sau dulce, care se traduce cu ”şeker”. ”Sucuk” care se pronunta sugiuc e un carnat specific turcesc, din carne de vita, utilizat in special pentru sandwichuri calde dar nu numai.

      • curios… eu am mâncat sugiuc din miere, fistic, nuci şi alune… luna trecută.

      • e posibil sa nu cunosc toti termenii.🙂 Nu ma pot lauda ca sunt cunoscatoare a limbii turce.🙂

      • eu cu atât mai puţin, gabi!🙂

  3. Servus, Gabi!
    Mi-am luat notiţe🙂 Am o nedumerire: Anul 1400? Presupun că după 1453, da?

    • Tibi, nu am identificat precis anul. Stiu doar ca in secolul al 15-lea apare prima cafenea la Istanbul si devine foarte populara pentru viata sociala a barbatilor. In anii urmatori si deschid numeroase cafenele, kiosk-uri, mobilate cu divane si in care, doritorii puteau fuma din pipe inalte cu apa, naghilele. Mai stiu ca prin 1500, sultanul avea in intentie sa le interzica, tocmai datorita faimei si popularitatii insa s-a razgandit.

      • bir=unu, una
        iki=doi
        buyun, iki tane kahve…da-ne doua cafele te rog…:) am zis ca ma apuc de invatat limba turca…notite am luat

    • Oricum o fi, Silvia este foarte încîntată că ştie cum să ceară cafeaua🙂

  4. Vaaaai, ce m-ai ghicit! Asta doream sa spun in comentariul de la articolul precedent: as fi dorit sa scrii mai multe despre turci, insa n-am avut curajul sa o cer deschis.🙂
    Multumesc!

  5. Chiar ma intrebam cum au facut turcii asa un cult al cafelei. Sau ei au avut narghileaua si le lipsea ceva? :))

    • Tutunul si cafeaua au aparut cam in acelasi timp. Si stii cum se spune, nici o cafea buna, fara tigara.🙂 In plus, narghileaua e un mod de a fuma care cere timp si rabdare. E pentru relax, pentru stat la discutii si socializare.🙂

  6. Simt, deja, aroma cafelei turcești, cu toate că n-am gustat niciodată o cafea autentică.

    Citind documentata și sentimentala ta postare, și văzând și comentariul lui Tibi, mi-am amintit o legendă despre logofătul Tăutu, trimis de către Bogdan-Vodă, fiul lui Ștefan cel Mare,( unul dintre mulții lui fii) să ducă birul la Constantinopol.
    S-a ars cu cafeaua care i-a fost adusă, în semn de respect, pentru că a dat-o pe gât ca și cum ar fi fost țuică.

    Dacă ne gândim că Ștefan a domnit până la 1504, ar însemna că anul pe care l-ai specificat ar fi corect, zic și eu..

  7. nu am gasit o data precisa. Nici nu cred ca se poate certifica. Dar cafeaua turceasca este foarte buna daca a devenit renumita datorita modului in care este preparata.

  8. Ei uite asa sa servesti cafeaua!!!Nu acolo la intamplare aruncata intr-o ceasca oarecare!Imi plac tabieturile bine puse la punct.Estetic,cu tot dichisul aferent,,o carticica langa,o revista,o floare si..o vesela de calitate!Artistica!

  9. 🙂 deci ti-a placut cafeaua mea artistica. Ma bucura. Si piesa muzcala dinainte a fost una cu rezonanta si oferita special sa completeze ambientul. Sa ai o seara placuta in Cafenea, Darius.

  10. Cum sa nu..mi-a placut muuuuuuuult!!!Vin la tine sa o sorb,fie si asa din priviri! Culorile ,liniile, motivele decorative atat de dense si scanteietoare transmit parfumul lor!Si muzicala pe deasupra,…parca iti mai vine pofta de viata cand vremea asta este atat de cenusie!
    O seara placuta si tie!

  11. Mi-am imaginat de multe ori modul de viata al familiilor traditionale turcesti. Au multe lucruri care sa le faca viata placuta. Sunt oameni, caractere, cu indeletniciri practice iar ”stilul de viata”, socializarea, distractia, facea parte din cotidian. Darius, tu ai un blog? Nu esti in lista mea de bloguri.

  12. Cand esti nou,nu esti de pe lista,nu?…Chiar trebuie sa ai blog ca sa scrii undeva?

    • Ma refeream la faptul ca se obisnuieste ca bloggerii sa isi viziteze reciproc blogurile. Nu e neaparata nevoie sa ai blog. Poti sa comentez oricand iti face placere. A fost doar o intrebare.

  13. Am blog,dar eu astept sa dea altii de mine…nu la aceasta maniera „iti dau sa-mi dai”..am avut deceptii si m-am jurat ca nu mai postez cu trimitere la blog,..prea scrieam doar eu,prea mult egoism.Asa ca scriu unde imi place,si atat.Nu astept nimic in schimb cum s-ar spune,decat comunicarea fireasca din cadrul unor articole.
    Blogul meu nu este asa departe…ai un indiciu aici chiar in acest articol.

  14. Am aflat multe despre obiceiurile turcești. Mă întreb însă dacă fumatul intens pe care îl practică nu le dăunează sănătății , așa cum se întâmplă fumătorilor români?! Să ai o zi bună!

    • Fumatul nu este sanatos, cu certitudine, indiferent cum este el practicat. Am aflat ca a fuma o narghilea este echivalent cu a fuma 60 de tigari. Adica 3 pachete.

  15. Frumoasa poveste despre cafea! In Turcia n-am ajuns inca dar am fost in Egipt pentru cateva zile. La fel, cafenelele sunt peste tot, extinse si pe trotuare, si oamenii stau la o cafea dar mai mult de vorba🙂

  16. cafeaua este sursa de inspiratie si de conversatie. Cred ca pentru asta a fost inventata.🙂

  1. Pingback: Inspirație | Incercari

  2. Pingback: Turcia mea – Goreme | Tiberiuorasanu's Blog

Lasă un răspuns

