Mevlana

Tiberiuorasanu's Blog

 Dacă tot am zăbovit în Konia  (vezi postarea AICI) cîteva ore şi am vizitat mausoleul unde este înmormîntat Rumî*, cred că ar fi util să le spun celor interesaţi cîteva vorbe despre acest mare om de cultură, filosof şi poet, părintele Ordinului dervişilor rotitori. Precizez de la bun început că nu am competenţe pe cultura oriental – islamică; tot ce spun în această postare este extras dintr-o carte tipărită la Editura Herald, respectiv Mathnawî.  Aş fi preferat să citez integral unele pasaje dar, prefaţa este prea lungă şi nici nu am această permisiune din partea editurii. Deci🙂

Pe numele său întreg, Mawlânâ Muhammad Djalal-ud-Dîn Rumî, mai cunoscut ca Mevlana sau mai simplu, Rumî,  Mevlana s-a născut pe 1 octombrie (după alte surse 30 septembrie) 1207 la Balkh din Khorassan, oraş renumit pentru frumuseţea sa (aflat astăzi pe teritoriul Afghanistanului). Tatăl său, Baha-ud-Dîn Walad, era un cunoscut…

Vezi articol original 407 cuvinte mai mult

Posted on 16/05/2013, in Povestiri. Bookmark the permalink. 2 comentarii.

  1. privit din exterior, eu cred că nu ne este îngăduit să vedem sufismul şi cu siguranţă că nici rotirea aşa cum sunt ele în miezul lor profund. tainele marilor maeştri sunt prea mari pentru noi, cei ancoraţi în real şi în concretul mărunt al gândirii.
    turcia, ca parte din islam cu tot ce a dăruit ea omenirii (cultură, tradiţii, artă, arhitectură) este un spectacol fascinant pentru cei care o privesc cu ochii deschişi, lipsiţi de prejudecăţi, cu sete.
    ceea ce faci tu aici, în cafeneaua ta este un dar…
    mulţumesc gabi.

  2. Este foarte adevarat ce spui. Noi, cei care suntem neinitiati, ori abia am auzit despre sufism, ca si despre alte credinte ori filozofii orientale, suntem ca niste straini in noapte ce vedem un palat luminat. Luminile acelea razbat intunericul insa geamurile sunt prea inalte sa privim inantru iar intrarea este pazita. Trebuie sa fim de-ai casei ca sa avem acces. Lumea orientala este fascinanta si ne intoacem la ea pentru spirtualitatea si profunzimea ei. Vorbesc despre Turcia pentru ca o inteleg. Inca nu o cunosc. Viata mi-a oferit sansa sa ii cunosc pe oamenii acestia si mi-as dori ca postarile de aici sa sfarame preudecatile pe care le avem fata de ei.
    Eu va multumesc, tie si tuturor celor care treceti pragul Cafenelei, oprindu-va o clipa sa gustati din povestile pe care le aduc aici.

Lasă un răspuns

