Remzi Taskiran- Magia portretului

Femeia orientală a constituit și mai constituie o temă pe care mulți artiști plastici auRemzi Taskiran -Kadin încercat să o suprindă și să o redea, în așa fel încât să îi pună cât mai bine în evidența frumusețea aparte și misterul. A existat chiar un curent, Orientalismul a cărui linie principală constă în punerea în valoare a frmuseților si particularitatilor lumii orientale, atat de ascunsă și de neînțeleasă europenilor. Azi vă prezint un pictor puțin cunoscut dar ale carui lucrări te fascinează și le distingi cu ușurință, oriunde le-ai vedea într-o galerie. Remzi Taskiran, pictor turc contemporan s-a născut în 1961 la Adiyaman în Turcia. Despre biografia lui am aflat puține lucruri deși am petrecut câteva ore făcând cercetări. Știu doar că este absolventul unui liceu de arte plastice, Caglarca Saadettin și că în acest moment, locuiește la Istanbul, dedicat întrutotul activității sale artistice.
Picturile sale prin care respiră tradiționalismul înfatișează în special portrete de femei, peisaje ori scene domestice. Stilul sau unic, pune în valoare, într-un mod cu totul deosebit esența subiectului.  Femeia nu zâmbește iar dincolo de expresia ei simți, intuiești o întreaga lume atât de vie, a valorlor tradiției. Cu toate acestea, femeile înfățișate au atitudini demne, mândre. Nu simti deloc supușenia acelei femei apăsată de rigorile islamului ori ale neânțelegerii ei, de catre soț. Portretele acestea de femei anatoliene, cu portul specific, te urmăresc cu privirea vrând parcă să spună o poveste, ce coboară din negura timpului.

Posted on 03/08/2013, in Artă și Cultură and tagged , , , . Bookmark the permalink. 13 comentarii.

  1. Indiferent de epocă, indiferent de religie, indiferent de civilizaţie, doar ei, femeii, i-a stat în putinţă să fie REGINĂ (cu R mare), chiar şi într-o lume dominată de bărbaţi (cu b mic)!!!

    • Adrian știu că ești un caracter sensibil la farmecul feminin, că vorbești despre femeie în poeme. Dar femeia a avut mereu acea misiune a se înălța peste tot ce o condamnă societatea, regulile strâmbe, tradiționalismul ori religia. Remzi Taskiran scoate perfect în evidență o trăsătură a femeii turce, puțin cunoscuă europenilor. Turcoaica este mândră și orgolioasă iar comportamentul docil al femeii muslmane, pe care ar trebui să îl găsim la ea mult estompat.

  2. Pai eu m-am uitat asa mai atent la portretul de mai sus si mie mi se pare ca fata tanara din acest portret zambeste, desigur nu cu gura pana la urechi, nici fals asa ca si cum ar lucra in customer service, insa OCHII ei mie mi se par zambitori, si de fapt de la ochi se vede cand cineva zambeste sincer, mai precis de la muschii din jurul ochilor care participa chiar si la nivel de microexpresie abia perceptibila uneori, insa care se simte, nu neaprat asa ff vizibil incretit, plus fata fiind tanara are si pielea ff elastica si nu are cum sa faca riduri de expresie prea accentuate care sa sublinieze si alea un zambet mai larg. S-au facut si studii care arata doar ochi de diverse persoane si poate asa doar o portiune mica a fetei din jurul lor, si este posibil pt majoritatea oamenilor (desi unii au abilitate mai redusa sau absenta) sa isi dea seama doar asa din acele imagini daca persoana zambeste sau e mirata sau e suparata. Aceasta recunoastere a expresiei sentimentului fetei umane este ff importanta si pt bebelusii mici, pt ca oamenii la fel ca si maimutele mari au un fel de tendinta de mimetism, de a copia automat asa expresia fetei a celui cu care interactioneaza, si chra daca un bebelus e ff mic si nici nu desluseste bine inca asa toate detaliile chipului celei sau celui cu care interactioneaza, sau poate sa devina confuz daca fata aceluia se misca asa in feluri diferite, sau prea accentuate, si gura mai e si cascata daca vorbeste cu bebelusul sau ii canta, deci e mai dificil de remarcat un zambet, totusi el se va ghida asa aproape instinctiv dupa aceste microexpresii faciale, mai ales a celor din jurul ochilor, care nu mint plus care reprezinta ganduri si emotii chiar sincere, si imitandu-le si el asa se dezvolta si mai bine si mai armonios propria lui stare de spirit de siguranta si de liniste, plus receptioneaza emotia sincera placuta de la mama sau tata, sau bunica sau cine e acolo cu el, plus isi dezvolta propria lui capacitate de a interactiona si de a comunica pe viitor, (desi desigur nu toti bebelusii sunt 100 % perfecti la acest fel de lucruri si daca le-o fi foame sau ii jeneaza ceva in clipa aia nu o sa stea ei sa fie asa de atenti la ochii lui mama sau la tata sau bunica sau nanny lor care se chinuie sa ramana calmi si zambitori in timp ce ei oracaie enervati si se comporta in mod ff egoist, dar totusi majoritatea bebelusilor sunt apti !)

    • …ma rog, eu in majoritatea femeilor vad mame asa ca e posibil sa fi vazut eu ceva acolo care nu era, ca eu am asa o impresie vaga catre mai orice femeie care e pe acolo si nu zice nimic ceva specific, ca e calma si ca imi zambeste mie, pt ca asta e impresia mea generala despre femei, fie in real life fie in portrete, plus ca pt mine femeile sunt asa ca si chinezii, mi se pare ca seamana una cu alta asa mai toate, (desi nu e ceva realist, dar asa se zice ca si albii cand se gadesc la chinezi ca li se pare ca toti seamna unii cu altii, si asta a fost studiat si pt albi vs negri, si impresia reciproca e tot cam aia, atunci cand vine vorba de rase chiar diferite, ca ailalati toti seamna si nu ii pot distinge unul de altul chiar asa de usor), si eu personal nu cred ca am asa de dezvoltat un simt de observatie ff rafinat asupra fetelor femeilor chiar si de rasa alba sau caucaziana, daramite chinezoaice, sa simt eu daca o femeie zambeste sau de fapt e doar usor emotionata, nemaivorbind ca in unele culturi poate fi comun sa se zambeasca nu numai cand e calm si bucuros/satisfacut, insa si atunci si cand cineva e emotionat, usor jenat/rusinat/sfios, sau uneori chiar trist, desi nu cred/nu stiu ca in cea turca, mai mult la japonezi si coreeni, din cate am citit, plus desiigur unii asiatici, chiar si rusii, nu zambesc ff larg sau ff des asa cum ar face de ex un meridional, nu e ceva social cultural comun la ei…am citit eu mai de mult despre asta undeva pe Internet, dar de aia tot dau aceste detalii ca sa se vada ca e posibil ca sa fi gresit eu si ca fata din acest tablou nu zambeste sau poate exprima o stare de usoara emotie sau sfiala mai degraba decat asa o bucurie zambitoare comuna la europeeni, dar e la fel de importanta, adica nu e ceva care reprezinta ceva nepotrivit, mai ales pt o fata tanara care pozeaza si e imbracata in haine ceremoniale, adica o fi ziua ei, sau o fi gata gata sa se logoodeasca, cine stie, si de aia o fi si zambitoare si emotionata, sau chiar daca nu i se intampla exact in clipa aia, asta fiind un portret care spune o poveste, e un chip de fata tanara oarecare care se gandeste poate si la viitorul ei care in mare parte, mai ales in cultura turca, va include probabil totusi si casatorie si de a fi mama, un lucru cu adevarat emotionant, dar si poate bucuros, in multe cazuri desigur, nu zic ca asa in fiecare…tabloul e desigur mai traditional si din acest punct de vedere, nu numai din cauza vesmintelor specific particulare…desigur in zilele noastre multe femei zic ca ele nu doresc sa fie vazute doar ca viitoare mame, ci si ca viitori CEO si in piata mai larga, nu numai in cadrul caminului propriu, si desigur ca e si asta OK, adica nu interzice nimeni o revenire la matriarhat, desi desigur e probabil mai dificil a se spera ca va fi re-instaurat chiar atat de usor in prea multe culturi ale lumii, plus ideal ar fi asa poate o colaborare egalitara patriarho-matriarhala, insa desigur asta inca la nivel de societati mai largi, zau, habar nu am daca a fost practicat ff larg, poate doar asa la varf, la nivel de leadership exemplar, in anumite monarhii in care atat regele cat si regina sa fi avut functii egale si importante si de sefi, cam asa ca familia Ceausescu in partea a 2-a a dictaturii, sau ca aia Peron si cu Evita, cine stie, dar alte exemple mie nu imi prea vin in minte, poate mai de mult sa fi fost la egipteni, nu prea stiu, drept sa spun…desigur nu doresc sa fiu ironic, doar asa efectiv ma intrebam si mi se ducea gandul in diferite directii, si asta din cauza ca in articol Gabriela zice ca aceasta fata nu zambeste dar mie mi s-a parut ca zambeste, si nu stiu de ce, poate ca nu am avut dreptate, poate ca nici nu era o poveste despre o viitoare mama, naiba stie !

      • Rudolph, mi-a fost greu sa aleg dintre portretele maestrului, unul. Pentru ca toate sunt expresive si interesante, adevarate instigări pentru contemplare. Femeia nu zâmbește dar expresia ei ascunde un zâmbet. Ochii îi sunt caprui, mari, umezi, ochi de caprioară iar buzele cu un contur fin, alburiu exprimă senzualitate. Poate fi o tânără îndrăgostită dar nu neapărat.Dacă ținem cont că turcoaicele tradiționale se mărită de tinere, cu soți aleși de familie, dinainte, nu cred ca putem vorbi de o femeie îndragostită. Dacă îi privești doar ochii, nu au o privire veselă. Ea se uită cu interes la ceva. Nu are o privire plecată, nu arată a femeie supusă. Are o anume îndrăzneală. E o pictura care te provoacă.

  3. Rudolph, are o oareșce bucurie în privire, dar pe care și-o reprimă, păstrând misterul. Și mie îmi pare că zâmbește, dar pictorul a încercat să ascundă acest aspect, și a mai vrut să ne și prindem(în jocul lui), cred…

    • Alma, și eu cred același lucru. M-a atras subtilitatea și forța sugestiei. Cum poți să ascunzi un zâmbet, pe niște buze care nu zâmbesc? Femeia are un aer atât de feminin dar cu toate acestea e rezervată în a se manifesta. Fața sa are bucurie neexprimată aș spune eu.

  4. silavaracald

    Ciudată maniera lui de a picta, în acest secol când experimentele de tot felul ţin loc de artă. E tradiţionalist şi realist în acelaşi timp. Iar femeile lui, frumoase şi enigmatice în acealşi timp, spre deosebire de frumuseţea occidentală care pare goală de conţinut, suficientă -prosteşte- sieşi.

    • Și pe mine m-au captivat portretele acestea. Între timp am aflat și de ce nu zâmbesc femeile lui. Pentru că in Turcia traditionalistă, femeile trebuie să aibă in public o aitudine de maximă decență. Iar zâmbetul și manifestările emoționale în fața străinilor sunt considerate indecente. Ceea ce nu știm noi, europenii, că dincolo de masca socială, sobră, în casă, în intimitate, relațiile de familie sunt absolut normale sau chiar mai inchegate decat ale noastre.

  5. Interesante picturile lui Remzi, mai ales ca ne e contemporan !Dupa tusa, cromatica si tematica l-as plasa spre impresionism, realism…Se simte Orientul in pictura lui, cu precadere in portretele feminine,gingase, delicate si ascunse.

    • Și eu spun același lucru. E un pictor modest, cu destul de puține iesiri publice și aproape deloc cunoscut europenilor. Nu numai portretele lui sunt frumoase, deși eu asta am adus în primplan, ci și peisajele ori scenele de viata cotidiană. Lucrările sale te captivează și se disting de departe.

      • Cine mai vrea sa vada o gramada de portrete si ale tablouri pictate de acest pictor, iata o pagina aici, http://www.tuttartpitturasculturapoesiamusica.com/2011/11/remzi-taskran-1961-turchia.html

        Din toate astea de mai sus, mie mi-au placut 2 cel mai mult, plus si un al 3-a, dar asta mai putin, plus intre primele 2 nu stiu pe care sa il aleg sa ia premiul 1,

        1. tabloul nr 23 de sus, cu femeia in semiprofil imbracata in rochia verde oliv si cu coroana de leader pe cap, in cazul careia imi place atat culoarea rochiei cat si designul coroanei si al cerceilor, plus faptul ca are gatul semet asa si priveste ca un soim in departare, o ipostaza oarecum mai putin asteptata daca ar fi vorba fie de femeile papusi jucarele, fie de femeile de tip CEO,

        2. tabloul nr 32, cu femeia in profil stang privind efectiv drept inainte asa ca si cum ar fi atat o sculptura de pe prora unei corabii cat si linia privirii ei care fiind asa aproape perfect orizontala, ar putea reprezenta un etalon de stabilitate de vas, la fel ca si cum se stie si etalonul firului cu plumb folosit de constructori pt a stabili unghiuri drepte, numai ca in cazul ei pt navigatie, nu pt constructie, plus rochia albastru marin si manecile similare unor valuri, ba chiar vartejuri, mi se par ca
        suplimenteaza si sustin tema nautic alegorica

        3. tabloul 41, cu fata inca ff tanara, probabil adolescenta, care sta pe o canapea, si se uita parca oarecum inapoi catre coltul copilariei, desi e deja in vestimentatie de om cu raspunderi adulte, chiar daca e desigur o vestimentatie de ceremonie, dar e o vestimentatie adulta, plus podoable alea de pe cap par totusi grele si stanjenitoare. Nu as vrea sa zic ca daca acest tablou e pe locul 3 nu ar fi asa de interesant ca primele, dar ma rog, pe mine personal nu ma prea intereseaza asa de mult temele legate de varsta posibil ingrata a adolescentelor, ci fusesem fascinat doar mai mult de primele 2 ipostaze, care mi se par asa de femei mature, si mi se par ca ofera un bun role-model educativ, traditional insa nu deosebit de retrograd, in contextul culturii respective

  1. Pingback: Saadi, o pana ce cutreiera timpurile | Fata din vis

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: