Mevlana Rumi- înțelepciune și iubire

M-am uitat în biserici, temple, moschee dar l-am găsit pe Dumnezeu în sufletul meu.”
Konya e ținutul magic din inima Anatoliei, în care mai arde foculmevli iubirii sacre, a înțeleptului Jalal ad-Din Muhammad Rumi, cunoscut în lumea occidentală drept Mevlana sau Rumi. Au trecut anul acesta, 740 de ani de când el s-a întors la spiritul divin care l-a trimis pe aceasta lume ori a fost doar zbaterea unei clipe? Nu am venit aici prin voința mea și nu am să plec când vreau eu. Cine m-a adus, mă va duce acasă”. Între 7 și 17 decembrie, în fiecare an, la mormântul din Mausoleul Mevlana au loc ceremonii de celebrare a acestui moment, iar în noaptea de 17 decembrie, este celebrată ”Noaptea nunții”. La sufiști, moartea nu e suferință, ci eliberarea spiritului pentru a se întoarce la esența divină din care a fost desprins.
Cu inima poți atinge cerul!”
Pe 30 septembrie 1207 se năștea într-o mică localitate de pe teritoriul Afghanistanului de azi, pe atunci Persia, Wakhsh, cel care avea să devină mai târziu, marele poet, filozof, teolog, jurist Mevlana Rumi. Perioada 1215-1220, este cunoscută pentru invazia mongolilor in acea zonă, iar pentru a se feri din calea lor, întreaga familie și un grup de discipoli ai tatălui său – și el un reputat filozof sufi, teolog și jurist- se mută mai la vest, stabilindu-se în Konya. În călătoria spre Konya, Rumi îl întâlnește pe unul dintre cei mai faimoși poeți ai Orientului, Attar din Nishapur, a cărui influență îl va urmări de-a lungul vieții. În 1240, tatăl său se stinge din viață iar Rumi practică, timp de 9 ani, sufismul, împreună cu discipolii săi. Călătorește la Damasc și rămâne aici timp de patru ani să își desăvârșească studiile de drept.
mevlana-celaleddin-rumi-ks3Revine în Konya, și se dedică, printre altele, unei minunate activități literare. Era renumit pentru gazelurile pe care le creea în mod spontan și a fost rugat să scrie. Așa a început să scrie capodopera Masvani, lucrare conținută în șase volume.
În 1273, Rumi moare și este așezat în mormântul verde din Mausoleul finanțat de regina Georgiei, Gürcü Hatun în semn de prețuire și prietenie.
Epitaful de la căpătâiul său este un mesaj, ce trece dincolo de vremuri.
Când voi muri, să nu mă căutați în mormânt, ci în inima voastră!

Funeraliile lui Rumi au fost impresionante. Oameni de toate religiile și de toate clasele sociale au venit să onoreze plecarea dintre ei unuia dintre cei mai iubiți pământeni.
Toate religiile vorbesc despre iubire, dar iubirea nu are nici o religie!– spunea el referindu-se la iubirea pentru divin. Rumi a iubit oamenii, nu pentru prezența lor în lumea fizică neapărat ci pentru scânteia de divinitate, pe care o vedea în fiecare, deopotrivă.
Doamne, nu știi cât de mult m-am zbătut să îți aduc o ofrandă dar oricât am căutat, nimic nu mi s-a părut potrivit. Ce rost are să îi duc aur, unei mine de aur, oceanului apă sau Orientului mirodenii? Nu are nici un rost să îți ofer inima și sufletul pentru că le ai deja așa că ți-am adus o oglindă, în care să te privești și să îți amintești de mine!

Konya-Mevlana-Celaleddin-Rumi-4 800px-Mausoleo_Mevlana

Posted on 23/12/2013, in Istorie and tagged , , , . Bookmark the permalink. 15 comentarii.

  1. Cred ca tehnic s-a nascut in Tadjikistanul de azi, nu Afghanistan, desi e posibil ca acel loc sa fi apartinut si Afghanistanului o vreme, poate mai la sf sec 19, inc sec 20, (dar nu stiu sigur, o sa verific).

    • Satucul nasterii lui, Waksh, apartine azi Tadjikistanului, desi provincia mai marisoara careia apartine aceasta localitate, numita Balkh, e impartita intre Tadjikistan si Afghanistan in ziua de azi. Parintii lui vorbeau lb persana, insa nu stiu daca vorbitorii de persana erau majoritari sau nu in Balkh,la vremea nasterii lui Rumi. Verific si revin !

      • Asa este. Nu am vrut sa intru insa in foarte multe detalii. Am considerant ca nu acestea sunt importante, acum, aici. Postarea aceasta o pregateste de fapt pe urmatoarea. Si am vrut sa pun in valoare cateva citate din rostirile lui Rumi.

  2. Am verificat si, desi provincia Balkh a fost si este multietnica, se pare ca majoritatea vorbeau si vorbesc lb persana, care e esential aceeasi limba si cu farsi si cu dari (din Afghanistan, unde se vorbeste si dari/farsi/persana plus si alta limba chiar diferita, pashtuna), si cu asa zisa lb tadjika, (care e ca un fel de asa zisa lb moldoveneasca din Rep Moldova).

  3. Mi-a placut citatul sla cu oglinda oferita lui D-zeu, dar nu sunt de acord ca iubirea nu are nici o religie, poate ca desigur nu una anumita din cele deja clasificate, insa nu cred ca e lipsita sau despartita de religiozitate. Eu tocmai cand sunt indragostit devin mai religios, ca daca nu sunt indragostit inclin mai mult agnostic, insa nu era vorba doar de mine, ci cred ca iubirea e strans legata de religii si religiozitate. Dar cred ca Rumi doar isi exprima dezamagirea ca fiecare din religiile organizate de care stia el parca se aflau in competitie una cu alta sa demonstreze care e mai iubitoare si mai buna promotoare a iubirii.

  4. Chestia cu oglinda ori nu are logică, ori mi se pare o atitudine blasfemică. Dumnezeu, privind în acea oglindă, se presupune că-şi vede propriul chip, ori chipul Lui nu are nicio legătură cu acest Rumi, că doar Rumi nu se poate confunda cu Dumnezeu. Aşa că n-are de ce Dumnezeu să-şi amintească de acest biet Rumi, trufaş după câte se pare.
    Iar primul citat este copie fidelă după cântecul acela celebru, de natură coptă, siriacă, referitor la Dumnezeu, care spune aşa: „De câte ori vei fugi după Mine la dreapta, Eu voi la stânga, de câte ori vei veni după Mine la stânga, Eu deja voi fi la dreapta, caută-Mă sus şi fii sigur că voi fi jos şi vino după Mine jos, şi fii sigur că Mă vei găsi sus. N-o să Mă prinzi niciodată decât atunci când vei fi şti cu adevărat unde să Mă cauţi: în sufletul tău.”
    Rumi a făcut greşeala fatală de a se confunda cu Dumnezeu. Ori el NU A FOST Dumnezeu.

    • Nu e asa. In postarea urmatoare o sa intelegi de ce. Filozofia sufista spune ca omul are in el o scanteiere de divinitate. Deci privind in oglinda, Dumnezeu va vedea exact acea scanteiere.

      • Aici sunt de acord cu Gabriela desi habar nu am de filozofia sufista. Plus acest mod de gandire pare a se fi regasit si la alti medievali, atat crestini, cat si arabi cat si evrei mai luminati, ca am citit eu ceva scris de un alt medieval de la aceeasi vreme, doar ca era in proza si nu mai tin minte ce religie monoteista abrahamica avea, dar cam tot asa conversa cu D-zeu si e faimos si azi, chiar pana si pt crestini, in special pe teme tocmai de morala, si nu era un fieste cine sau doar un poet, cred ca era si profesor universitar, numai ca uite ca habar nu mai am cine era dar efectiv era cineva ff respectabil si inca respectat…zau o sa caut si revin ca nu pot sa cred ca am uitat cine e cand pe mine ma intereseaza asa de mult problemele de morala.

    • Roryta, vorbesti prostii. Noi toti suntem Dumnezeu. Ar fi o greseala din partea oricarei persoane sa incerce sa-ti zica ceva, pentru ca nu ai intelege.

      • Stimabile, prostii vorbeşti tu, nu eu.
        Măsoară-ţi cuvintele şi nu sări calul!
        Ceea ce mi-ai scris mai sus, e valabil şi viceversa, fiindcă nici tu nu înţelegi absolut nimic.
        Nu face atacuri la persoană, că aici nu eşti la piaţă!

  5. Mai e o chestie care m-a frapat in citatul de mai sus als cu dreapta-stanga in care D-zeu pare a vorbi in mod oarecum amenintator plus gen stalker unui om…si am devenit curios de unde provine citatul pt ca nu cred ca D-zeu comunica asa de des cu oamenii in Biblie, cel mult de cateva ori cu niste profeti, la restul msi mult trimite ingeri emisari sau diplomati. Si pana si cu profetii aia nu stiu daca tonul lui D-zeu e asa de filozofic in sens de sa incerce el sa se autoexplice cuiva, nici sa se dea mare sef de gasca mafiota de gen, vezi ca eu sunt ala mare care stie tot despre ce faci, vezi sa nu fugi cu cota-parte ca te gasesc peste tot, etc. Insa adevarul e ca eu nu am citit asa mult din Biblie. Dar oricum parerea mea e ca de cate ori a dorit sa comunice ceva D-zeu cuiva a zis mai mult chestii de gen, vezi nene ca eu sunt taica-tau, vezi cum te porti acolo prin public sa nu ma faci de rss, si ai grija sa te speli pe maini inainte sa mananci, si sa nu te prind ca stai dupa miezul noptii la calculator. Zau, eu asa am avut impresia, nu ca ameninta asa de gen cu un sistem totalitar ca in citatul de mai sus, care mie mi se pare cam exagerat pocait reformat ori taliban musulman fundamentalist extremist, asa ca ton care doreste sa inspire teroare mai degraba decat asa vreun sfat comun parintesc. Zau, si cat l-a chemat si invocat Iisus pe D-zeu si D-zeu nu a vorbit chiar asa de direct cu el, I-a dat acolo niste merinde si patalamaua de educator si invatator si gata, adio nene, du-te de ia-ti serviciu, treaba ta cum te descurci…zau, sincer nu din rautate, dar asa din iubire total obisnuita de tata/tutore total normall la cap. Ca mie ssa mi se pare tonul lui D-zeu mai mult gen asa managerial daca se decide si El sa zica ceva direct la unii acolo in Biblie, dar in nici un caz asa gen tiranic, in plus ca nici nu comunica asa de des sau oricui, asa cum s-ar stradui un blogger sau un poet sau scriitor de fictiune generala. Dar ma rog, fiecare are totusi libertatea de a fi spiritual (in sens de credincios) cum doreste, si poate ca unii chiar prefera relatiile mai sado-masochiste cu divinitatea…nu cred ca Rumi avea inclinatii de genul asta, ca totusi fusese un tanar destul de ocrotit si privilegiat si destul de echilibrat asa fara perversiuni deosebite. Plus azi blasfemis nu mai exista asa in codul penal decat intr-o mana de locuri, cred ca Rusia, Arabia Saudita, si pe acolo de unde provin Salman Rushdie si Malala, desi nu sunt sigur daca au scos-o si din codul penal norvegian, ca si acolo a durat destul de mult pana sa renunte la ea…de aia m-am gandit ca o fi si ceva mai extremist reformat nu numai islamic fundamentalist extremist, bransedin astea care au avut de a face poate cu prea multi pagani recalcitrsnti in populatia lor generala, cine stie…ca in Romania de cand au disparut Dacii, zau cati pagani sa mai fi ramas, asa cativa, dar cand te gandesti cati pagani au existat in Germania si UK si Scandinavia si Rusia
    , zau poti in intelege de ce au venit reformatii. Nu mai zic de tarile alea cu musulmani cati pagani si acolo…trebuia sa-I sperie cumva..

    • Ah, sorry, iar am citit pe repede fara sa fiu atent ca citatul nu provine din scripturi ci dintr-o poezie din tinutul Siria….sorry, deci era mai mult asa o disputa intre 2 intelectuali poeti lirici populari timpurii, gen o rivalitate intre Brittany Spears si Christina Aguilera, nu era asa intre 2 mari teologi academici cu citate din Biblie.. eu deja intrasem in rol ca expert la chestii teoretice de filozofie, uitand ca sunt afon si nici la poezie nu ma pricep, dar am gresit emisiunea…sorry, e vina mea, zau am ADHD si mereu uit sa verific pe ce platou ma aflu atunci cand ma reped sa iau microfonul !

      • Zau, pai voi chiar luati asa in serios rivalitatile astea dintre artisti ! Ca e ca si cum ai acuza-o pe Beyonce ca face blasfemii relativ la Rihanna dupa ce I-a mai si preluat un citat fara sa-I dea atributie, sau invers…sau chiar si o disputa simpla intre 2 rapperi…sau gen emisiunile alea de PR scandal de tabloid gen Entertainment Weekly ! Si eu care ma simteam vinovat mai sus in timp ce scriam despre pasiunea mea pt morala ca uitasem care fusese sf Augustin si sf Thomas Aquinas…ca mereu ii confund, desi au trait la vreo 8 secole diferenta !

  6. Rumi, sau Moulana cum e numit de catre iranieni, e considerat drept unul din cei mai mari poeti persani si drept marturie sta opera sa scrisa in limba materna (persana sau Farsi).
    Nu am inteles niciodata efortul turcilor de a ascunde sau de a pune deliberat intr-un con de umbra amanunte legate de biografia poetului si de a-l ”turciza” fortat.

  1. Pingback: Psi-luneli – Inteviu psiriduş : de vorba cu Gabriela | calatorprintaramea

Lasă un răspuns

