Alerta in Turcia- Se intampla acum!

Ieri, am vazut postat pe pagina de facebook a cuiva despre niste evenimente sangeroase in Turcia. Initial am crezut ca e vorba de un act terorist, al cunoscutei grupari de origine kurda, PKK. Vorbesc cu prieteni turci, de aici si din Turcia si am revelatia unei adevarate revolutii. Vestile sosite de acolo sunt putine.944263_257820617694447_2031855595_n Premierul Erdogan a incercat, prin oprirea conexiunilor la internet a populatiei, si interzicerea televiziunilor turce sa dea publicitatii despre sangeroasele manifestatii care au loc, sa lase sa ajunga in afara informatii despre evenimentele din Turcia. Aceasta manifestatie este prima de aceasta anvergura, de la instalarea la conducere a guvernului premierului Tecep Tayyip Erdogan. Numeroase persoane au fost ranite si pana acum, sunt trei morti.  Azi urmeaza sa aiba loc manifestatii in multe orase ale Turciei.  Reactia autoritatilor a fost una brutala. Premierul Erdogan, a anuntat dealtfel ca politia va controla zona si va interveni, pentru ca nu este de acord cu debandada. Toate aceste imagini pot fi puse intr-un fel, in paralel cu Revolutia romaneasca de la 1989. Am alfat de la prieteni, ca pentru a permite ca informatiile sa ajung in afara, numeroase  holeturi au pus la dispozitia jurnalistilor si a celor care vor sa faca transmisiuni, porturile lor de internet. Populati se solidarizeaza impotriva conducerii dictatoriale ale premierului, nemultumita din ce in ce mai mult de masurile lui si de lipsa de toleranta pe care o dovedeste.

De cateva zile, populatia orasului in Istanbul sunt ample miscari de protest.295689_485578528181952_1640484379_n Ele au inceput in 31 mai, cand un grup de manifestanti, in jur de 500, in majoritate tineri, fluturand steaguri, au scndat lozinci in cunoscuta piata Taksim, din Istanbul, impotriva hotararii premierului Erdogan de a aproba construirea unui mare complex comercial. Complexul, care ar urma sa se intinda pe o suprafata mare este in dezacord cu cerintele urbanistice si cele de conservare a zonei istorice a orasului. Picatura care a umplut paharul a fost intentia autoritatilor de a sacrifica un parc foarte indragit, Gezi Park, in scopul realizarii acelui proiect comercial. Manifestantii au inceput cu o demonstratie pasnica. Au inceput sa cante ” uniti impotriva fascismului ” si ” caderea guvernului”.  Numerosi turci, localnici, se pregateau sa participe la manifestatie, se apreciaza ca in jur de 40.000 iar politia a intervenit in forta, cu tunuri de apa si gaze lacrimogene, incercand sa blocheze accesul acestora la podul de peste Bosfor catre Piata Taksim. Victimele au fost numeroase. Azi urmeaza sa aiba loc manifestatii, in principalele orae ale Turciei care se asteptate sa fie violente. Observatorii straini urmaresc cu ingrijorare evenimentele si recomanda turistilor sa evite zonele de conflict. Vizitand pagina aceasta de internet puteti vedea imagini cutremuratoare de la aceste manifestatii: https://www.facebook.com/OtekilerinPostasi

Turcii din principalele orase europene au anuntat deja manifestatii in semn de solidaritate cu cauza compatriotilor.
Aici gasiti un site in limba romana cu un material care contine informatii si imagini din timpul acestor manifestari.

Pe acest site puteti viziona in evenimentele din Piata Taksim si Gezi park.

About Gabriela

Pasionată de cunoaștere, de literatură și scris.

Posted on 01/06/2013, in Actualitate, Povestiri and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 29 comentarii.

  1. M-am intristat teribil.Pentru un asemenea proiect ,pentru asemeni manifestari violente.
    Ne autodistrugem.

  2. La ce te referi? Ca nu am inteles prea bine.

    • Ma refeream la ce se scrie Gabi.Un proiect impotriva naturii,si repercursiuni de necrezut aproape a unui sistem tiranic mafiot…. ar trebui sa exise o lege mondiala care sa interzica asa ceva,este INADMISIBIL! Turcia nu face parte din Uniunea Europeana?

      • Turcia nu face parte din UE, draga Darius. Ea ar fi vrut demult insa negocierile nu au avut succes pana acum. Turcii nu au acceptat sa intre in Uniune in orice conitii. Proiectul prevedea taierea a 600 de copaci, din Parcul Gezi. Manifestatia ecologista, pasnica s-a transformat intr-o revolutie datorita interventiei brutale a politistilor, in contrast cu cea a manifestantilor.

  3. De când a venit „başbakan” Erdoğan la putere, având în spate partidul AKP (al justiţiei şi dezvoltării), pro islamist, mi-am dat seama că tot ceea ce a edificat marele Mustafa Kemal (Ataturk) (ca şi cei care au venit după el, inclusiv dictaturile militare), este în mare PERICOL.
    Bunicul meu matern (1883-1965) avea o adevărată simpatie pentru eminentul om politic turc, un mare prieten al României interbelice.Iar eu am fost crescut în acest spirit de prietenie faţă de Turcia şi de poporul turc cu care avem legături de-a dreptul frăţeşti, dacă nu chiar de sânge.
    Nici nu concep ca Turcia sa abdice vreodată de la marile reforme progresiste ale Făuritorului Statului Turc Modern.Chiar dacă ar exista riscul unei noi dictaturi militare, ştiindu-se faptul că armata turcă este şi rămâne garantul a ceea ce a înfăptuit marele Kemal. Aşa cum scrie şi la paradele militare de la Ankara : „Güçlü ordu, güçlü Türkiye !”
    Să auzim numai de bine !

    • Marco Polo, eu am aceleasi sentimente. Si cred ca acum e un moment important in istoria posmodernista a Turciei. Am vazut ca in Romania, ziaristii, au trecut aproape neobservat ce se intampla. Prefera sa vorbeasca despre subiecte de doi bani decat de spre lucruri importante, Primesc de la prieteni tot felul de informatii si imagini, care mie imi spun ca acolo nu mai e vorba doar de simple demonstratii. E inceputul unei revolutii. In toate orasele mari ale Turciei, sunt manifestatii. In tarile occidentale, au fost si sunt organizate pentru zilele acestea, mitinguri de solidaritate, cu cauza manifestantilor turci. Fotografii cu Erdogan apar acum pe internet, infatisat cu mustata, ca Hitler. Tinerii cantau „jos fascismul”. Oamenii s-au saturat de dictatura lui Erdogan si de abuzurile lui, de lipsa de toleranta a guvernului pe care il conduce, un guvern care vrea sa calce in picioare idealurile si valorile democratiei instituite de Ataturk. Si eu sunt alaturi de turci, cu gandul.
      Sper sa fie bine. iyi aksamlar!

  4. Nu stiu prea multe despre politica interna a Turciei. Stiu doar ca, amanata la nesfarsit privind integrarea in UE, Turcia si-a schimbat directie, incercand sa-si dezvolte propria economie si sa ajunga o putere in zona.
    Mi-e teama ca aceste demonstratii sa nu aiba aceleasi explicatii ca cele din Libia impotriva lui Gaddafi sau din Siria, adica sa fie un fel de „primavara araba”, in sensul in care se doreste preluarea cnontrolului in Turcia de catre forte externe, prin intermediul unei noi conduceri.
    Nu stiu daca am dreptate, doar am presupus.

    • Si eu m-am gandit la asta. Tot ce e posibil. Dar exista un fond al problemei datorita caruia a fost posibila aceasta reactie a populatiei turce. Se poate sa fi fot si asa ceva. Turcia, este un vechi si serios, partener de afaceri, in privinta achizitieie de armament din Franta, Germania si SUA. Dezvoltarea industriei interne de armament nu e vazuta cu ochi buni. Premierul Erdogan a fost acuzat in repetate randuri de colaborationism cu americanii, in defavoarea intereselor statului turc. Amplasarea rachetelor ,la granita Turciei cu Siria, o dovedesc aceasta, lucru care nu este vazut din interior cu ochi buni.

      • Da, exista un fond al problemei. In orice tara exista un fond asemanator, in orice tara exista nemultumiri. Insa aceste nemultumiri pot fi folosite in alte scopuri. Populatia turca poate fi pacalita exact ca cei din Libia, Irak si… Romania, Kosovo. Eu cred ca e un atac la adresa turcilor. Daca vor castiga protestatarii, va pierde intreg poporul turc, la fel cum am pierdut noi, romanii, orice control asupra tarii noastre.
        Turcia are foarte mari sanse de dezvoltare economica. Spre deosebire de occident, care e la apus, turcii sunt „proaspeti” la minte. Au inteles atat avantajele sistemului occidental, cat si avantajele estului. Daca nu sunt opriti, in curand vor ajunge o forta, poate nu chiar la fel ca si China, dar… o forta ce va eclipsa UE.
        UE a dat dovada de o politica gresita fata de Turcia. S-au purtat ca cu un popor inferior, carora le face o favoare daca-i primeste in UE.
        Eu ii doresc guvernului turc viata lunga. Nu as dori ca Turcia sa ajunga ca Romania sau chiar Serbia (daca tinem cont de kurzi).

      • Gresala guvernului turc se refera la legile cu tenta conservatoarea islamica pe care le-a luat, total nepopulare si sunt multe in ultima vreme. Turcia vrea de multa vreme sa intre in Uniunea Europeana, negocieri se poarte de mai multi ani, insa nu in orice conditii. Din cauza aceasta nu asta acceptata. Pentru ca a impus niste conditii. Turcia nu vrea un statut de subodonat ci de partener. Ma gandesc cum am procedat noi, cat ne-am milogit si am accptat toate conditiile lor. Turcia este un stat puternic si implicarea ei in diferite conflicte pe care le are la granite iar in interior cu etnicii kurzi, nu au destabilizat-o asa ca, probabil viitorii partenei ori „pretinii” de peste ocean, i-au creat aceasta criza. O destabilizare interioara, s-au candit partenerii, ca o va slabi. Chiar am vazut acum, pe ceva ziar, ca se pune in discutie, daca Jocurile Olimpice din 2020, ce urmeaza sa iba loc la Istanbul, vor fi posibile, datorita climatului de nesiguranta de aclo. Ce zici? 🙂 nici nu e greu de evaluat situatia. E greu sa spunem care va fi solutia. Nici pentru noi, Ceusescu nu a fost o solutie.Am vrut o schimbare dar nu asa de acum. Nu stiu ce va fi cu Turcia.

  5. Buna Gabriela, criza din Turcia a fost prezentata si in mass media din Romania, inclusiv la televiziunea nationala.
    Populatia turca, din ce am inteles, se opune reislamizarii statului. Oricum , ca informatie nu este de neglijat faptul ca o prima reactie externa de atac la adresa guvernului turc vine din …Siria.
    Siria îl acuză pe Recep Tayyip Erdogan că acţionează în mod „terorist” împotriva propriului popor.

    • Buna Brindusa. Eu am fazut cateva stiri, tratand vag subiectul, tipic mediei romanesti, bagatelizand. Nu despre asta e vorba. Turcia trece acum printr-o perioada de criza, pe fondul guvernarii lui Erdogan. Acesta, in repetate randuri a introdus masuri nepopulare. Este cunoscut faptul ca, priministru turc este actionar intr-o multime de firme, inclusv la viitorul mall, ce ar urma sa se construiasca in centrul Istanbulului. Sacrificarea parcului Gezi, a fost picatura care a umplut paharul. Aseara am vorbi cu niste prieteni chiar din Turcia si am inteles ca in multe orase au fost ample demonstratii, iar in multe situatii politia a intervenit cu brutalitate. Am vazut strazi scaldate in sange. Utilizarea internetului a fost restrictionata iar premierul a interzis ca presa, televiziunile, sa relateze despre aceste evenimente.Toate acestea pentru a nu fi popularizata in afara granitelor. Manifestatiile de saptamana trecuta au fost declansate de anuntul cu privire la acel proiect comercial insa ele au ca fundament, tocma nemultumirea de ani de zile a poporului turc. Din ce am auzit eu, chiar si in politica externa, premierul turc a actionat dar in scopul intereselor proprii. Expresia ca „actioneaza terorist importiva propriului popor: este absolut adevata.

  6. Gabriela, s-a inteles si din ceea ce s-a prezentat in media din Romania ca sacrificarea parcului Gezi de langa piata Taksim din Istanbul a fost „detonatorul” nemultumirilor adunate .Am vazut un interviu cu un protestatar turc care preciza ca s-au cam saturat de deciziile luate de catre guvernantii actuali, in stil autocratic, fara a fi consultate masele . Banuiesc ca o mare temere a cetatenilor turci este ca libertatile castigate si cu care s-au obisnuit de aproape un secol vor fi ingradite de catre actualul partid de guvernamant, mai ales ca Erdogan cocheteaza cu ideea de a candida la Presedintia Turciei.Fazele de violenta asupra protestatarilor sunt similare si cu cele din Londra, de exemplu, ori alte capitale ale lumii.
    ( vezi fenomenul Occupy WS : http://www.myvideo.ro/watch/8347972/Roman_batut_de_politie_la_Occupy_Wall_Street)

    Iar despre interesele clasei politice aflate la butoanele guvernarii, intrepratunse cu facilitarea obtinerii de beneficii personale ….sunt rauri , ramuri de exemple chiar si pe Dambovita la vale! 😛
    Pacat ca in jocurile pentru Putere, intotdeauna cei care devin intr-adevar victime sunt oamenii care isi apara in strada drepturile si libertatile – asa numitele Victime Colaterale!

    • Azi am vazut, la cateva zile dupa inceperea demonstratiilor, primul articol serios, legat de acest subiect, in editia intrenationala on line, a ziarului Adevarul. In ce priveste temerile populatiei turce cu pierderea valorilor democratiei, pe undeva sunt indreptatite. Premierul Erdogan, a luat umeroase masuri care erodeaza valorile democratiei instituite de Ataturk. Peste 900 de arestati, sunt pana acum in bilantul trist al acestor evenimente, cativa morti si 90 de raniti.

    • Acum observ ca sunteti sustinatori ai premierului Erdogan si face parte probabil din acelasi serviciu de care vorbeam mai jos. 🙂 Am remarcat asta si pe alte site-uri din afara.

  7. protestantii sparg geamurile de la magazine. banci, dau foc la maşini ınjura pe politişti şi arunca cu pietroaie. politia ce sa faca sa le dea flori. eu locuiesc ın turcia. ştirile care apar ın alte tari sunt false

    • Poate ca imi spuneti de unde v-ati informat. Eu am vazut ce dau cei din media romaneasca, la televizor. Am vazut insa, si materiale profesioniste, obiective si bine documentate. De o saptamana, primesc din jumatate in jumatate de ora informatii, cu ajutorul internetului. Atat ati vazut dumneavoastra? Ati auzit de serviciile de diversiune? Si la revolutia romana au fost. Si pe urma, e de stiut ca exista o psihologie a maselor. In momentul in care se declanseaza astfel de miscari ele sunt greu de controlat. Spiritul agresiv al unora, o ia razna, altii profita de invalmaseala sa faca exact ce am vazut in clip. Dar au fost cazuri izolate. Eu nu pot spune autoritatilor turcesti ce sa faca dar am vazut fotografii si inregistrari cu oameni batuti cu cruzime pe strada. E dreptul dumneavoastra sa aveti o opinie si am sa o respect dar si eu am acelasi drept sa o am si sa o sustin pe a mea, chiar daca nu suntem in consens. Nu e nici o suparare.
      Acum am observat ca locuiti in Turcia, banuiesc ca in Akara, ca acolo este filmat clipul pe care mi l-ati recomandat. Cu ce nu sunteti de acord din ceea ce am scris?

  8. TOT RESPECTUL!! pt.unitatea manifestantilor(poporului)turci.Ar trebuii sa luam exemplu si sa „decimam”toata clasa politica din ROMANIA care teoretic si de fatada sunt rivali;iar an rest sunt „tovarasi”uniti pt.a distruge si fura ce lea scapat pana acum din ruinata ROMANIE!!!

  9. Nelu, am auzit de atatea ori, stand in Romania, ca de la turi ni s trag toate relele. Revolutia aceasta ne-a demostrat ca am crezut in niste clisee bagate in cap de unii „binevoitori”. Am avea multe de invatat de la turci si nu stiu de ce nu am invatat obiceiurile lor bune, care sunt mult mai multe decat cele rele, cum ar fi sa nu iti tradezi prietenii si aliatii, cum sa iti respecti istoria si originile, cum sa fii solidar cu ai tai, cum sa iti pastrezi valorile familieie si valorile nationale, nealterate. Toate acestea de ce nu le-am invatat ca am fost liberi sa invatatm ce vrem, nu ne-a oprit nimeni?

  10. Doamne, fiică-mea pleacă peste câteva zile în vacanţă acolo…
    Habar n-aveam ce se întâmplă, ruptă de realitate cum am fost.

    • Trebuie vazut si interesat. Proteste sunt in toata tara. Trebuie evitate zonele de conflict. Ministerul de externe a avertizat inca de duminica tursitii cu privire la riscul la care se expun in aceste zile. Poate ca zona in care pleaca nu e atat de afectata, desi ma gandesc, ca majoritatea calatoriilor trec prin Istanbul. Nu pot da recomandari. La mine pe site, o sa gasesti in blogroll un link, catre Turcia vazuta prin ochii mei. E al unei romance, casatorita cu un turc. Ea ii poate spune exact cum stau lucrurile ca locuieste acolo.

  11. Eu am fost frapat de ceva. Cam cu o saptamana- doua inainte de aceste manifestatii, pe la inceputul lui mai, a mai fost o stire din Turcia, (pe care eu am citit-o pe CNN), despre o initiativa a managementului companiei nationale aeriene Turcesti de a interzice ruj de buze si oja de unghii de culoare prea intens prea rosie, adica asa prea prooeminent pt stewardese si a implementa un cod de uniforma mai sobra si un machiaj mai discret cel mult pastelat, pt ca erau presupus „prea provocatoare” si nu „reprezinta imaginea nationala culturala potrivita pt poporul turc”. Si au fost proteste din partea angajatilor acestei companii de zbor, condusi chiar de sindicatul companiei, (care desigur e ca politica anti-Erdogan), plus au opinat si profesori universitari, mai ales de sex feminin. Si CNN explica in articol ca aceasta companie de zbor chiar are o istorie asa de mandrie nationala legata de modernizarea Turciei, de inceputurile moderne sub Ataturk, plus se mandrea chiar cu ce simpatice si bine imbracate sunt stwardesele, adica era asa o chestie chiar importanta pt imaginea nationala, oarecum asa legata de frumusetea femeilor turce, (ma rog, oarecum cam macho asa nu prea politically correct, insa totusi ff respectuos fata de femei si cf culturii reale turce). Plus, cf CNN, pe Facebook si pe Youtube au aparut o gramada de fete turce cu ruj ff rosu pe buze asa expres, ca sa arate ca protesteaza ca nu cumva sa le spuna lor guvernul ce fel de ruj sa-si puna.

    Insa eu citind artiicolul, am avut asa o senzatie ca lumea, asa poporul, mai ales tineret si mai ales urban, nu stiu daca cei de la tara, chiar s-a putut simti jignit, in sens de ca femeile au fost jignite de aceasta initativa, pt ca intr-un fel asa pe undeva daca te iei de tinuta unei femei si zici ca e prea „provocatoare”, implicatia e cumva ca acea femeie e o femeie usoara. Si asta e desigur jignitor atat pt femeia respectiva, cat si pt barbatii unei tari, care ei chiar se mandreau cu femeile lor, plus totul legat de mandria nationala, compania de avion nationala, adica efectiv li se spunea ca exact cu ce erau si ei mandri asa, tocmai aia e adus de niste „femei usoare”. Pur si simplu a fost ca o palma pt toti, stiind cultura turca. Iar niste manageri de imagine ai acelei companii aeriene nationale turce, care dadusera aceaste indicatii, zau, precis sunt super experti in PR, plus desigur stiau nuantele astea de cultura turca, nu pot sa vad cum au dat acest fel de indicatii, decat daca au primit aceste indicatii pe linie politica de la stat de mai de sus, (compania fiind una de stat),.,adica imediat s-a putut asocia asa ceva cu o tendinta dictatoriala a unui guvern care in plus mai jigneste si poporul turc facadu-le pe angajatele lui femei usoare, iar pe barbati, implicit, un fel de proxeneti care traiesc pe spinarea acelor femei. Asa ceva zau, cred ca a pregatit terenul ca o ultima picatura ca lumea chiar sa se enerveze pe acest guvern si sa doreasca sa-l dea jos.

    In massmedia interationala aceasta stire a fost prezentata asa mai mult ca o curioztate, cu amuzament, adica asta era tonul articolelor, nu era ceva prezentat ca o stire politica serioasa, plus chiar cativa intervievati turci (mai intelectuali) opinau ca acest conflict dintre vechi si nou, dintre progres si conservatorism, dus si in plan politic, nu e ceva chiar nou, a existat in Turcia de la vremea lui Ataturk, si e ceva care face parte din discursul national, insa pana acum era totusi adresat in mod pasnic si democratic, nu asa de des cu brutalitate si forta, insa acei interviewati opinau ca nu o sa aiba asa repercursiuni deosebit de semnificative. De aia cred ca ulterior cand au izbucnit demonstratiile massmedia internationala a fost oarecum suprinsa, adica nu le-a acordat o atentie prea mare, si a crezut ca e asa ceva care va trece repede, a notat ca pana si guvernul Erdogan a parut oarecum surprins de vehementa manifesatiilor si nu a pre astiut cum sa raspunda la inceput, cu diversi ministri facand declaratii contradictorii.

    • Rudolph, la asta raspunsul e foarte simplu. Spun doar ca tin cu managementul firmei aeriene. Stii de ce? E vorba de imginea si prestanta unei companii de renume care lucreaza in domeniul relatiilor cu clienti. In marile companii mreu exista un cod vestimentar. Poate ca nu stii tu. Iar codul acesta se refera nu numai la imbracaminte ori incaltaminte ci si la celelalte astpecte legate de imaginea de ansamblu a salariatilor. In marile companii de asigurari, de exemplu e la fel. Firma stabileste uniforma si tot ce tine de aspectul salariatilor. Daca insa aceasta depaseste granitele job-ului, atunci se considera un atentat la libertatea persoanei. Nu oja sau rujul a fost motivul declansarii ci teama ca isi pierd treptate drepurile castigat atat de greu.Turcia se mandreste cu un islamism modern si tolerant.

  12. PS. Si mai era prezentat si ca istoric despre acest conflict dintre vechi si nou dus in plan politic si faptul ca mai de mult fusese interzis ca femeile angajate de stat sa poarte valul islamic in cap, si acest lucru a fost discutat asa de intelectualitate si in politica multa vreme pt c aparea injust si discriminator, si abia ff recent s-a dat voie sa se poarte valul in cap la angajatii de stat, daca voiau asta, insa nu la toti, am impresia ca numai in universitati, dar nu la ministere, sau numai in unele ministere, nu min justitei, (efectiv sorry, nu mai tin minte si mi-a fost si lene sa verific), dar asta era considerat ceva pe invers, un fel de victorie a islamistilor, a conservatorilor, si lumea (intelectuala plus interesata politic mai ales) inca era asa suparata/ingrijorata de asta. Si acum colac peste pupaza, vine asta cu interzicerea rujului, zau, cred ca a fost ca o ultima picatura ! Pai sa spui unei femei turce ce sa faca ea, plus sa o mai faci si „femeie usoara”, zau, la asa ceva, nu cred ca poate rezista nici un guvern turc, zau, cred acum aproape ca indiferent ca o fi conservator sau progresist, adica fie pro-val sau pro-ruj !

    (Dar nu fac misto, adresez asta pt ca este important pt cultura turca, si eu sincer cred ca populatia de sex feminin din romania care acum e si ea prinsa asa cam nauca, dupa parerea mea intre niste chestii vechi mai traditionale si niste chestii mai noi, care in mare parte sunt importate mai la nivel de chestii copy-paste sau calitativ de mana a 2-a, adica nu prea conforme specificului cultural romanesc, deci eu cred ca opinia publica feminian din Ro ar pute alua oarecum exemplu si de la opinia publica feminina din Turcia, adica nu asa sa imite, dar sa stea sa citeasca mai multe despre cum a evoluat asa in societate femeia turca contemporana asa in cadrul culturii mai largi, atat ce ade la oras cat si de la sate, cat si cea din diaspora, care e destul de respectata in tarile de UE de vest, fi ca poarta val in cap sau nu…plus nu prea exista stereotipii asa despre femeia turca in alte tari, asa cum exista despre barbatii turci, ceea ce e si inteligibil pt ca femeile turce nu se pun asa in prim plan, dar chiar si cand sunt moderniste si au job, sunt destul de retinute, insa in acelasi timp sunt si ff feminine, nu stiu cum sa explic..poate e asa o fantezie din partea mea, dar eu de cate ori am stat de vorba cu vreo femeie din Orientul mijlociu, inclusiv Turcia, dar si Liban, si Iran, pt ca nu cred ca am vorbit cu femei arabe saudite vreodata, cred ca alea sunt pazite, habar nu am unde sunt, inchise pe undeva, am avut senzatie de feminininitate destul de calda, nu am avut senzatia nici aia de femininitate de plastic, nici aialalta de femeia comisar, desi alea din Iran mi s-au parut oarecum mai dure..nu stiu sigur si nu pot sa generalizez, dar asa mi s-a parut mie…pt mine femininitate insemnand sa fie asa ca o mama de fapt, plus o mama draguta si calda, adica are voie si cu ruj daca asta o face pe ea sa zambeasca, adica pt mine o mama nu e cineva cu o broboada neagra in cap, e doar cineva care zambeste si e relaxata si vorbeste cu mine fara sa vrea nimic de la mine decat cel mult asa sa-mi dea cate o sarcina sa o ajut de ex sa curat niste mazare, sau ceva simplu la care ma pricep, nu ceva ff complicat….adica nici asta nu stiu daca femininitatea inseamna la fel pt toata lumea !)

    • Rudolph, lucrurile sunt un pic dierite de ce spui. In 1923, una din reformele impuse de Ataturk a fost ca, femeia turca sa nu mai fie obligata, sub pedeapsa legii, sa poarte val sau batic. Nu stiu daca ai observat, dar turcoaicele poarta batic. Fata le e descoperita, doar parul strans sub o esarfa de matase. Chiar avem mai jos un articol pe tema asta. A purta batic e optional, nu e obligatie nu e interzis. Am vazut in repetate randuri femei crainice de televiziune cu batic. Si cred ca e la fel peste tot, chiar si in ministere. Foarte multe turcoaice, mai ales in zonele urbane, nu poarta batic, au parul descoperit. Pentru a face pe gustul conservatorilor si a avea sustinerea lor pe plan electoral, Erdogan s-a gandit sa dea o lege prin care sa oblige femeia turca sa poarte acel batic. Asta a creeat revolta. Femeiea turca are mandria ei si nu accepta cu usurinta o astfel de lege la fel cum nu a trecut cu vederea, exact ce spuneai tu, ca premierul sugera ca, acele care nu se vor supune acestei legi sunt femei usoare. O mai mare jignire nu i-ar fi putut aduce femeii turce si ca atare a si fost taxat. In plus, femeia poarta acel batic in societate, pe strada, nu si in casa. Femeile turce nu broboada neagra. 🙂 Uita-te in articolul de mai jos si o sa vezi.

  13. Da, ai dreptate, eu despre batic sau si alte forme de val islamic chiar ca nu am citit prea mult, desi stiu ca e o chestie care se ridica asa in presa si in ultima vreme a devenit, (desi poate ca nu trebuia) si un fel de simbol politic acum la un moment dat destul de important si in UE, nu numai in afara de UE. Nu am folosit cuvantul broboada in mod peiorativ fata de val, ci chiar ma gandeam asa ca si in cultura romana, imaginea unei mame poate fi aia din poezia „maicuta batrana cu braul de lana”, ceva de genul asta ! Adica eu voiam sa zic mai mult ca pt mine imaginea femininitatii sau chiar si aia a unei mame, zau, nu are absolut nimic de a face daca acea femeie are ceva in cap, (inclusiv o palarie asa ca regina Angliei, adica nu numai voal sau batic), sau daca are ruj sau fard pe pleoape sau nu, pur si simplu NU are de a face cu asta, dar CHIAR de loc !

  14. Rudolph, femeile in Romania, pana prin anii 70-80 purtau batic, Mai ales cele de la tara. Nu e nici o crima si nu le obliga nimeni. La tara, tine de traditie. Femeiea care se marita trebuia sa isi puna naframa. Sa iasa din randul fetelor si sa intre in cel al femeilor. Turcoaicele poarta batic prin traditie. Unora le place si au facut din asta o moda. Exista o gramada de modalitati de a lega acel batic. Dar nu e obligatoriu sa il poarte. NU era…nu stiu ce s-a intamplat acum.

Lasă un comentariu